Je ziet ze soms weleens op reclameposters en werden gezien als een revolutionaire doorbraak in technologie. Ze zouden de reclamewereld opschudden en grote veranderingen brengen in de manier waarop we benaderd worden en hoe we informatie verwerken. We hebben het over QR-codes. Ondanks dat ze de laatste jaren steeds meer tegen worden gekomen valt het algehele adoptieproces een beetje tegen. De codes worden vooral gebruikt op producten ter informatie. Daarnaast zie je ze ook vaak bij reclames en in tijdschriften. Ze bieden de mogelijkheid om extra informatie te kunnen aanbieden. Vaak is dit handig als er beperkt ruimte aanwezig is zoals bijvoorbeeld op een product. Ook scheelt het kosten omdat er minder ruimte gekocht hoeft te worden om de informatie te delen. De QR code verwijst dan naar een website van de organisatie zelf.
Toch weten nog veel mensen niet wat een QR code is en hoe het werkt. Het is vergelijkbaar met een barcode. Die kan men vervolgens scannen met een smartphone. Het lijkt erop dat in de toekomst de QR code langzaam meer gebruikt gaat worden. De QR code word vaak gebruikt ten behoeve van coding and marking.
Om een QR code te plaatsen kan een QR code printer worden gebruikt. Hierdoor kan je de code op diverse producten en attributen plaatsen. Vervolgens kunnen mensen de code scannen en worden ze geleid naar een pagina. De maker van de code kan zelf instellen naar welke pagina consument wordt geleid. Een uitstekend voorbeeld is een QR code op een verpakking van voedsel waardoor de consument gemakkelijk meer te weten kan komen over het product. Een ander goed voorbeeld uit de praktijk is een reclame bord die een QR code bevat. Het bord is natuurlijk beperk in zijn ruimte waardoor er meer informatie beschikbaar kan worden gesteld. |
De magische QR codes |