Weblijn
Image default
Adverteren

Wat is SEO en wat kan SEO voor uw bedrijf betekenen? | Ralf van Veen

Klaar om het geheim van zoekmachine optimalisatie (SEO) te leren?

Nou, ik haat het om het je te vertellen, maar er is echt geen geheim.

Er is geen geheime saus.

Dit artikel is geschreven door een Ralf van Veen, SEO specialist bij ralfvanveen.com.

Er is geen geheim recept.

SEO gaat niet over goocheltrucs of het spelen van de zoekalgoritmes.

Wat je echt nodig hebt is een grondig begrip van wat mensen willen als ze zoeken – en waarom ze het willen (of nodig hebben).

Het feit dat er geen groot geheim is, is wat SEO zo moeilijk maakt. Het is ook een constant bewegend doelwit.

En wij maken de regels niet – de zoekmachines wel.

Dat gezegd hebbende, organisch zoeken is een van de meest winstgevende marketingkanalen die er zijn – als je bereid bent om erin te investeren.

Waar is zoeken is rubriek
Als u gloednieuw bent in de wereld van SEO, raad ik u ten zeerste aan om te beginnen met onze gids, SEO 101: Leer de basis van zoekmachine optimalisatie, voordat u verder gaat.

Heb je al een idee van de SEO-basisbeginselen? Geweldig! Laten we verder gaan.

Een complete gids voor SEO – en waar de zoekopdracht naartoe gaat – zou onmogelijk in één artikel passen.

Vele factoren beïnvloeden uw SEO succes, met inbegrip van:

Technisch: Dit omvat alles wat de prestaties van, de zichtbaarheid van, of hoe zoekmachines toegang tot uw site beïnvloedt. Dit omvat het indexeren en kruipen, schema, paginasnelheid, site structuur, URL-structuur, en nog veel meer.
Op de pagina: Dit is uw inhoud – zowel wat zichtbaar is voor gebruikers op uw webpagina’s (tekst, afbeeldingen, video of audio), als elementen die alleen zichtbaar zijn voor zoekmachines (HTML-tags, gestructureerde gegevens).
Buiten de pagina: Dit is alles wat niet op uw site staat. Uiteindelijk gaat het bij off-page factoren om de groei en het aantonen van de autoriteit, relevantie en het vertrouwen van uw website en het opbouwen van een publiek. Denk hierbij aan linkbuilding, social media marketing, PPC marketing, reviews en user-generated content.
In dit hoofdstuk beginnen we met het verkennen van de wereld van SEO op drie van de belangrijkste gebieden die u zullen helpen om u op te zetten voor succes:

Optimalisatie van zoekervaring: Welke mogelijkheden heeft u om meer aanwezig te zijn voor uw klanten/publiek?
Inhoudelijke strategieën voor echte mensen: Het belang van content en wat het betekent om relevant te zijn.
De impact van voice search op SEO: We kijken naar de niet al te verre toekomst en laten u zien waarom de tijd nu is aangebroken om te optimaliseren voor voice search. Wacht dus niet langer!
1. 1. Zoekervaring Optimalisatie
Wanneer u het acroniem SEO hoort, betekent dit meestal zoekmachineoptimalisatie. En, zoals u zou verwachten, betekent SEO in deze context het optimaliseren van uw website voor zoekmachines (of, veel minder waarschijnlijk, het optimaliseren van een zoekmachine).

Maar Search Experience Optimization is een nieuwere manier om na te denken over de term SEO. Sommigen noemen zoekervaringsoptimalisatie zelfs de “nieuwe SEO”.

Zoekervaringoptimalisatie is het optimaliseren van de zoekervaring voor mensen op alle plaatsen waar uw merk en content mogelijk kan verschijnen. Het gaat verder dan het optimaliseren voor zoekmachines – hoewel die bouten en moeren nog steeds ongelooflijk belangrijk zijn!

Zoekstrategieën vereisen dat we merkervaringen creëren, waarbij we de zoekresultaten gebruiken om relevantie op te bouwen.

Drieënnegentig procent van de online ervaringen begint met een zoekmachine, zo blijkt uit een onderzoek van Forrester uit 2006. Dat betekent dat een zoekmachine het grootste billboard is dat er bestaat voor merken.

Zoekmachines reizen ook met ons mee waar we ook gaan. Google noemt deze zoekervaringen momenten, met vier van de grootste vier:

Ik wil het weten.
I-want-to-go.
I-want-to-do.
I-want-to-buy.
Hedendaagse SEO-strategieën vereisen dat we creatief zijn om zichtbaarheid te krijgen.

Ranking Boven de Vouw: Desktop vs. Mobiel
Bekijk deze resultaten. Wat ziet u?

Zoekbeleving mobiel vs. desktop
Op mobiel, zijn er geen organische resultaten boven de vouw.

Op het bureaublad is het enige organische resultaat dat je ziet, een fragment.

Op Google heeft u naast betaalde zoekadvertenties (die de organische zichtbaarheid in de zoekresultaten kunnen aanvullen) ook te maken met prominente zoekfuncties, die variëren afhankelijk van de zoekopdracht.

U moet op alle mogelijke manieren optimaliseren om de zichtbaarheid van uw merk te verbeteren. Soms zal het rangschikken van “nummer één” in organisch zoeken er niet eens toe doen, omdat de pagina die u probeert te rangschikken niet eens “als eerste” zal worden getoond.

Laten we eens kijken naar slechts een paar van deze zoekfuncties die voor de eerste organische positie komen:

Google-zoekfuncties
Nieuws & sociale inhoud
Google Nieuws en sociale inhoud zijn gebieden waar uw inhoud een grote zichtbaarheid kan krijgen. Maar nieuws en social zijn volledig afhankelijk van de frisheid van de zoekopdracht (hoe actueel/heet het onderwerp is).

Om in deze gebieden te kunnen rangschikken/verschijnen, heeft u een goed begrip nodig van uw ruimte en hoe Google op een vraag reageert. Niet elke query zal nieuws of sociale inhoud tonen, dus is het belangrijk om te begrijpen hoe trefwoorden op verschillende manieren reageren.

Kennis Panels
De kennispanelen van Google, die gevoed worden door Google’s Knowledge Graph, geven de basisprincipes van een bedrijf weer. Dit omvat zaken als:

Locatie.
Telefoonnummer.
Beoordelingen.
Bedrijfsuren.
Dit is een enorme manier om het vertrouwen in uw merk op te bouwen. Zoekers zijn geconditioneerd om te zoeken naar

Wat is SEO en wat kan SEO voor uw bedrijf betekenen? | Ralf van Veen